بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه استاد اسلامپور( از اساتید مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه)در مورد کتاب شریف لمعه

*برخی از ابواب کتاب را بعضی ها کنار گذاشتند، مثل کتاب القضا و برخی را همه کنار گذاشتند مثل کتاب العبید و الإماء، بعد فهمیدیم که تمام این ابواب حداقل برای رد شبهات نیاز هست.

*وقت های خالی را (مثل تابستان) بگذارید برای جاهای خوانده نشده کتاب. قسمت هایی را که نمی رسید باید در تابستان و اوقات خالی بخوانید.

*کتاب را باید در حد تدریس یاد بگیرید، یعنی همان قدری که میخوانیم باید بتوانید درس بدهید و جلسه بعد بتوانید در حد استاد یار تدریس کنید.

*موقع اتمام کتاب ما، یه گرد و خاکی از شما میخواهیم،به طوری که :اذا شاء، عَلِمَ، و اذا شاء رَجِعَ. هر وقت به هر جای کتاب نیاز بود هم جایش را در کتاب بدانی و هم خودش را بلد باشی.

*این کتاب تا آخر طلبگی مورد رجوع و دم دست شماست.

*رمز ماندگاری لمعه:

شما کم ندارید کتبی را که 1 دوره کامل فقه گفته اند، مثل شرایع الاسلام با آن دسته بندی نابش(با وجود این که آن زمان دسته بندی خیلی مرسوم نبود، منتهی غیر استدلالی است)، یا فقه الامام جعفر صادق اثر مغنیه؛ ولی هیچ یک نتوانسته لمعه را کنار بزند، شاید به خاطر این است که این کتاب با شهادت گره خورده است، یعنی عطر شهادت در این کتاب هست که هست.

*این کتاب تنها کتابی است که بحث ولایت فقیه در آن مفروض است، آن هم مطلقه، مثل وجوب صلاه که مفروض است، مثلا میگویند، نمازی که واجب است، فلان است...

* این کتاب فقه کاربردی است یعنی چه شهید اول و چه شهید ثانی به در خواست مردم به عنوان سبک زندگی نوشته اند.

* این کتاب فقه حکومتی است یعنی: این کتاب در بر دارنده ی شهادت، ولایت، فقه حاکمیتی و سبک زندگی است.

*مباحث الفاظ اصول فقه دو گانه کاربرد است...

 

 

 


کلمات کلیدی :حوزه علمیه
موضوع :
کلمات کلیدی :حوزه علمیه